Home › Diskusní fórum › Programová práce › Veřejná doprava › Bezplatná MHD – to chceme
This topic contains 2 replies, has 3 voices, and was last updated by Martin Truhelka 3 years, 5 months ago.
-
AuthorPosts
-
Warning: Missing argument 2 for wpdb::prepare(), called in /data/web/virtuals/93781/virtual/www/wp-content/plugins/bbpress-post-ratings/plugin.php on line 147 and defined in /data/web/virtuals/93781/virtual/www/wp-includes/wp-db.php on line 1292
Kuba KutílekParticipant0pZde jsem zavěsil k připomínkování materiál, který vznikl na našem pracovní setkání 11.4.2015 v Ústí nad Labem:
https://docs.google.com/document/d/11pmoCdyBZXYj2gu9WWolz5ym3pW5EkWtJTw6fztk-5I/edit?usp=sharingMůžete vpisovat přímo do textu nebo vkládat komentáře… Zkusíme to takhle otevřeně, snad v tom neuděláte moc velký zmatek. 🙂
Warning: Missing argument 2 for wpdb::prepare(), called in /data/web/virtuals/93781/virtual/www/wp-content/plugins/bbpress-post-ratings/plugin.php on line 147 and defined in /data/web/virtuals/93781/virtual/www/wp-includes/wp-db.php on line 1292
Bob ČápKeymaster0pBezplatná MHD – to chceme
(garant Kuba Kutílek)
Naším ideálem je zavedení bezplatné městské hromadné dopravy ve všech městech včetně jejich spádové oblasti. MHD je tedy v tomto smyslu chápána i příměstská doprava v rámci aglomerací.
Cílem tohoto opatření je zajistit cesty každodenní potřeby (zaměstnání, škola, nákupy, kultura, volnočasové aktivity) všem dostupným a současně environmentálně (z hlediska lokálního i globálního) příznivým způsobem.
Pro koho?
- pro všechny – úplným zrušením výběru jízdného
Kde to chceme?
- ve všech městech a jejich spádových oblastech
Proč to chceme?
- sociální aspekt – zajištění dostupnosti pro všechny, zvýšení kvality života a zapojení do společnosti, o důvod méně se dostat do dluhové pasti
- druhý důvod: jeden z nástrojů rozvoje udržitelné mobility (zajištění přepravních potřeb lidí v maximální míře pěší, veřejnou a cyklistickou dopravou > méně aut)
Kde na to město vezme peníze?
- úspory zrušením veškerého odbavovacího systému (jízdenky, stojky, turnikety, revizoři)
- v rámci komplexní dopravní politiky město zpoplatní férovou cenou užívání osobního automobilu (parkovné, mýtné); peníze refinancuje v rámci dopravní kapitoly i do MHD
- částečně také z poplatků od hoteliéru (příspěvek turistů na bezplatnou MHD)
- snížením výdajů na infrastrukturu pro individuální automobilovou dopravu – parkoviště, zkapacitňování křižovatek
- od státu díky motivačnímu rozpočtovému určení daní: město dostane více od státu – i proto, že zavedení bude mít pozitivní dopad také na státní výdaje v sociální a zdravotní oblasti
Co nechceme?
- Nechceme podporovat leteckou dopravu; u ní naopak bude usilovat o zbavení daňových výhod.
- Nechceme takto podporovat taxislužbu (veřejná, ale nikoli hromadná doprava).
- Nechceme takto podporovat lanovku na Větruši.
- Nechceme takto podporovat dálkovou dopravu (železniční a autobusovou); máme obavu z hypermobility (cesty za tímtéž účelem neúčelně daleko), a tím oslabení lokální soběstačnosti (v oblasti kultury i ekonomiky); VRT podporuje konzum; naopak bychom rádi hledali způsob podpory pro poznávací cestování.
Alternativní modely
- Pouze pro místní – částečná ekonomická kompenzace pro samosprávu plyne (na místo úspory na odbavovacím systému) ze zvýšeného počtu obyvatel, a tím daňového výnosu
- příklad: Tallinn, Frýdek-Místek…
- Pouze pro některé sociální skupiny (studenti, důchodci) – součást sociální politiky
- příklad: Slovensko, železniční doprava
- Bariéru v pořízení předplatného jízdného (ročního) lze snížit chytrými řešeními, která jízdné zpětně přepočítávají na výhodnější (jednorázové > přestupní > denní > týdenní > … > roční)
- příklad: Oyster Card – Londýn
Další a průřezová témata
- Celostátní IDS (integrovaný dopravní systém): cestování v regionální a dálkové dopravě chceme usnadnit vytvoření celostátního IDS – návaznost spojů, jedna jízdenka…
- Podmínky pro kombinování veřejné hromadné (zejména železniční) a cyklistické dopravy: dostupnost stanic/zastávek na kole; vybavení stanic/zastávek pro odstavení/úschovu kol; uzpůsobení stanic/zastávek pro pohyb s kolem (přístup k pokladnám, do podchodů atd.); uzpůsobení vozidel pro pohodlnou přepravu kol (bez překonávání výškových rozdílů; bez nutnosti kolo zavěšovat); uzpůsobení tarifních podmínek pro (pravidelné) ježdění s kolem (ideálně zdarma, nebo alespoň doplnit systém slev pro časté/pravidelné cestování s kolem).
- Veřejné vlastnictví v MHD: dopravní podniky vlastněné městy; nutný tlak na kvalitu služeb a efektivitu hospodaření.
- Dopravní podnik řízený cestujícími.
Příklady z praxe
- Tallinn, Estonsko
- Frýdek-Místek
- Valašské Meziříčí (již zrušeno)
- Aubagne, Francie
- Hasselt, Belgie
- Commerce, Kalifornie, USA
- v dálkové dopravě: Slovensko
Další poznámky
- Neobáváme se problémů s nárazovým nárůstem poptávky. Jednak i dle tallinnské praxe není nijak závratný (10% ve vazbě na velké sociálně slabé sídliště). Jednak vyšší poptávka umožňuje zpravidla MHD provozovat efektivněji.
Warning: Missing argument 2 for wpdb::prepare(), called in /data/web/virtuals/93781/virtual/www/wp-content/plugins/bbpress-post-ratings/plugin.php on line 147 and defined in /data/web/virtuals/93781/virtual/www/wp-includes/wp-db.php on line 1292
Martin TruhelkaParticipant0pMěl bych drobný dotaz. Jako lék na přemíru aut v centrech měst bývají vedle hromadné dopravy zpravidla uváděné i cyklistika a pěší chůze. Ovšem tyto způsoby dopravy poněkud znevýhodňují starší, nemocné nebo třeba těhotné ženy. Důsledkem pak mohou být centra měst nepříliš přátelská k těmto početným skupinám lidí.
Nevnímáte toto znevýhodnění určité části obyvatelstva jako příliš velkou daň za podporu bezmotorové dopravy? -
AuthorPosts
You must be logged in to reply to this topic.